nuffnang

dari irwan miswan

Terima kasih sudi singgah ke blog yang tidak seberapanya ini. Kalau kawan-kawan ada info berguna, atau ingin menegur kesilapan aku, dipersilakan, tapi tegurlah secara positif sebab aku akan lebih hargai mereka yang menegur secara positif dan mendoakan kesejahteraan mereka. Sekian.

Monday, November 21, 2011

makan-makan: kelebihan sayur kobis

SALAM...
pagi-pagi tadi bangun jer dari tidur, terbace mesej dari member, dia tanya kat aku kebaikan kobis bunga. aku dengan selambe je jawab, senang nak berak kot. sebab? sebab tiap kali aku makan sayur-sayur, dengan mudahnya tahi aku keluar. bahasa halusnya, melawas. keh3. apa-apa pun, jaga pemakanan kita yer. aku tak layak nak nasehat orang mengenai pemakanan sebab aku ni bedal je ape yang sedap. mee racun, sup gearbox, keladi goreng, pisang goreng. hehe. ape2 pon jage pemakanan dan banyakkan berjalan kaki. hehe. entry yang lepas pon aku ada bagitau mengenai khasiat petai, khasiat durian dan khasiat air kelapa. antara makanan dan minuman feveret aku hehe.

PSSSTTT... pagi tadi aku terjumpa seorang akak, pastu akak tu cakap,"wahh, makin besar perot ko Y, bontot pon tonggek". dalam hati aku berkata,"ni asli kak, bukan bedah2, cocok2"

di bawah ini adalah artikel dari blog anizyn mengenai khasiat sayur kobis.  

Antara manfaat kesihatan kubis termasuk membantu rawatan sembelit, ulser perut, sakit kepala, reumatisme, artritis, gout, masalah mata, sakit jantung dan penuaan.

Sayuran ini juga banyak manfaatnya di kalangan mereka yang ingin menurunkan berat badan. Bayangkan, secawan kubis hanya mengandungi 15 kalori.

Kubis kaya dengan serat yang membantu untuk mengekalkan air, justeru, ia baik untuk menangani sembelit dan masalah berkaitan.

Kubis sememangnya kaya dengan pelbagai vitamin seperti vitamin A, C, E dan B.

Vitamin A membantu untuk melindungi mata dan kulit manakala vitamin C adalah antioksidan penting serta banyak membantu untuk membakar lemak.

Kita mungkin tidak menyangka kandungan vitamin C di dalam kubis lebih tinggi daripada oren. Vitamin C, salah satu antioksidan terbaik, mengurangkan radikal beas dalam tubuh yang menjadi punca asas penuaan.

Sains moden menunjukkan kubis memainkan peranan penting dalam menghalang jangkitan dan ulser, kemurungan serta membantu melawan batuk dan demam.

Ekstrak kubis terbukti membantu untuk membunuh beberapa jenis virus dan bakteria manakala kubis merangsang sistem ketahanan tubuh untuk menghasilkan lebih banyak antibodi.

Kandungan besi dan sulfurnya yang tinggi bertindak sebagai agen pembersihan untuk sistem penghadaman. Sulfur adalah nutrien yang sangat berguna untuk melawan jangkitan. Kekurangan sulfur mengakibatkan jangkitan mikrob dan menyebabkan luka lambat sembuh.

Kehadiran vitamin C dan sulfur itu juga membuatkan kubis baik sebagai bahan untuk menyah toksin daripada tubuh.

Ini kerana ia membantu untuk membersihkan darah dan menyingkirkan toksin termasuk radikal bebas dan asid urik yang menjadi punca utama masalah reumatisme, gout, artritis dan seumpamanya.

2 comments:

Tasha said...

wah,bgs2~~


my fevret!

Cik Ecah said...

kte mkn aper2 pun selalu jer melawas....tp kurus xpun hahahha ;p

popular post

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

artikel dari blog kawan-kawan