nuffnang

dari irwan miswan

Terima kasih sudi singgah ke blog yang tidak seberapanya ini. Kalau kawan-kawan ada info berguna, atau ingin menegur kesilapan aku, dipersilakan, tapi tegurlah secara positif sebab aku akan lebih hargai mereka yang menegur secara positif dan mendoakan kesejahteraan mereka. Sekian.

Saturday, March 12, 2011

must read!!:kelebihan durian

SALAM...
kalau yang lepas,aku dah ajak korang makan durian,kali ni aku nak bercerita plak pasal kelebihan dan khasiat buah durian ni. yerla,kalo selame ni korang dok makan jer sampai panas badan tu tapi taktau khasiatnye pon tak besh kan? memandangkan die ni raja buah so memang banyak la khasiatnye,jom terjah ape kebaikan dan  khasiat durian ni.

sesuai dimakan tatkala waktu sejuk
korang makanla banyak2 mase cuaca sejuk. kompom korang tak rase sejuk sebab lepas makan durian sebakul sorang,kompom badan tu panas keh3

perangkap pencuri
cara2 nya. korang letak kulit durian kat area tingkap korang. bile pencuri masok,kompom diorang menjerit terpijak kulit durian tu. keh3. jimat. tak payah pasang alarm.


elak dari diragut
kalo korang nampak peragut,korang baling je buah durian 2 3 biji kat kepale diorang,kompom insaf tak buat lagi2.keh2

tu la kelebihan buah durian yang kite tak tau.keh3. kalau nak tau khasiatnya,meh baca kat bawah ni yer.aku ambil fakta ni dari rakan blogger


Durian juga mengandungi asid amino dan vitamin B, C dan E dan ia tinggi kandungan anti-oksidan. Anti-oksidan membantu memperlahankan kemusnahan sel-sel kesan dari radikal bebas seperti pencemaran udara dan asap rokok. Dengan cara ini, ia mengurangkan proses penuaan membuatkan kita awet muda. Ia juga baik dimakan ketika demam.

Tryptophan adalah antara bahan yang didapati di dalam asid amino di dalam durian. Tryptophan adalah keperluan bagi mengawal tahap serotonin dalam tubuh. Serotonin adalah hormon yang memberikan ketenangan dan keceriaan serta penawar insomnia. Mereka yang kurang serotonin selalunya tidak dapat mengawal emosi, sering marah dan menghadapi tekanan perasaan.

4 comments:

Rozuan Ismail said...

kalau terlebih makan,nanti panas pulak telinga tuh

Rozuan Ismail said...

boleh je,,share je la kat semua org..x pe..sebagai peringatan bersama

mas.saari said...

hehehe...suka dgn ketiga2 kebaikan ni
betul jugak kan?

Afzainizam said...

,=====,o00o Ponn..Ponn.Ponn..
//__l_l_,\____\,__
l_---\_l__l---[]lllllll[]
_(o)_)__(o)_)--o-)_)___
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
" Antara kau dan aku
Blog ini sebagai pengantara”
http://firestartingautomobil.blogspot.com/
http://bukandoktorveterinar.blogspot.com/
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
amboiiii makan sorang sorang.... adoiiiii ko telan ngan biji2 skali

popular post

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

artikel dari blog kawan-kawan