nuffnang

dari irwan miswan

Terima kasih sudi singgah ke blog yang tidak seberapanya ini. Kalau kawan-kawan ada info berguna, atau ingin menegur kesilapan aku, dipersilakan, tapi tegurlah secara positif sebab aku akan lebih hargai mereka yang menegur secara positif dan mendoakan kesejahteraan mereka. Sekian.

Wednesday, March 9, 2011

jangan pinjam ah long (loan shark) kalau tak berani!!

SALAM....
kite dah sedia maklom,harge barang semakin naik,minyak naik,semue naik. tapi itu tak bermakne kite boleh mengambil jalan mudah dengan pinjam ahlong. pinjam memang mudah,tapi nak bayar tu paham2 la. berani buat,berani tanggung. cube kite fikir kejap. ahlong tu salah ke tak? 

ahlong ni istilah bagi ceti haram yang menawarkan pinjaman wang secare haram pade kadar faedah yang tinggi. sekarang ni,sape yang pergi cari ahlong tu?sape yang pinjam dengan ahlong tu?sape yang kene bayar balik duit ahlong tu? kalau tak bayar ape akan jadi?kenape pinjam dengan ahlong?nak bergaye atau terdesak?

aku bukan nak galakkan orang ramai untok pinjam dengan ahlong. tapi tu la...kene beringat. kalau berani pinjam,kene la pulang balik. kalau tak pulang,memang la die cari kite kan. cube kalo kite tak pinjam dengan die,ade die nak kacau hidop kite?

 aku tau,aku paham,tak semue orang kat dunie ni hidop senang,tapi kite kene beringat,kalau kite meminjam dari saluran yang salah, lagi membahayekan diri dan family. so fikir elok2 sebelom membuat sebarang keputusan,pesanan untok diri aku jugak.

takmau tensen2.jom layan lagu dari 3 ah long ini keh3



No comments:

popular post

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

artikel dari blog kawan-kawan