nuffnang

dari irwan miswan

Terima kasih sudi singgah ke blog yang tidak seberapanya ini. Kalau kawan-kawan ada info berguna, atau ingin menegur kesilapan aku, dipersilakan, tapi tegurlah secara positif sebab aku akan lebih hargai mereka yang menegur secara positif dan mendoakan kesejahteraan mereka. Sekian.

Wednesday, November 30, 2011

budak kecil yang suke rembat duit ayahnya

SALAM...

kisah Ummairah, budak darjah 2 yang aku panggil Mai, anak pakcik aku. tengah aku dok keje, Mai masuk pejabat bawak sebungkus duit syiling.

"eh? banyak duit syiling, sape punye ni Mai?"

"Mai punyela, Mai nak tukar duit syiling ni, ade RM40. Mai nak belikan cokelat untuk cikgu"


"mane Mai dapat duit banyak2 ni? haaa tak baik mencuri tau" (sambil gua buat muka yang tak bape nak garang sebab rambut gua belah tepi)

"duit ni Mai ambik dari ayah, ayah kadang2 bawak balik duit syiling, letak atas meja, Mai amek la masukkan dalam tabung"

bagus budak ni, kecik-kecik dah pandai rembat duit syiling ayahnya, macam aku dulu-dulu. pantang aku dengar ayah aku letak syiling atas meja, aku terus lari ambik duit tu masok tabung. 

PSSSTTT...sebelom adik-adik rembat duit syiling ayah tu, bagitau la dulu, kang tak memasal kena hukum masuk dalam mesin basuh kang. pada mak bapak, ajarlah anak menabung, sekurang-kurang nya mereka tahu menghargai duit walaupon seposen dua.

2 comments:

abah khalisha said...

byknya duit syiling dia

CintaZulaikha said...

banyak tuh..nak coklat jugak..hehe

popular post

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

artikel dari blog kawan-kawan