nuffnang

dari irwan miswan

Terima kasih sudi singgah ke blog yang tidak seberapanya ini. Kalau kawan-kawan ada info berguna, atau ingin menegur kesilapan aku, dipersilakan, tapi tegurlah secara positif sebab aku akan lebih hargai mereka yang menegur secara positif dan mendoakan kesejahteraan mereka. Sekian.

Thursday, August 25, 2011

makan-makan: khasiat dan kelebihan air kelapa

assalamualaikum wa rohmatullohi wa barokaatuh 
macamane puasa hari ni?
apa minuman yang biasa korang minum semasa berbuka? kalau keluarga aku biasanya air kelapa dan tembikai. korang pon mesti pernah minum air kelapa kan? kalau orang yang biase pergi kebun, terlupa nak bawak air, air kelapa la menjadi pilihan, bukan air parit ok!. sanggup ke ko nak minum air parit tu huhu.

 sumber gambar: google
amacam??terliur tak?petang ni boleh la pergi bazar cari air kelapa hehe

dari kecik aku dah dibagitau yang air kelapa ni banyak kelebihan, kire boleh buat ubat la. selain menghilangkan dahaga, aku akan minum air kelapa bila nak demam. korang ingat tak aku pernah cerita yang aku kena demam campak a.k.a chicken pox? haaaa...kalau nak senang, minum air kelapa.

 muke aku mase kena chicken pox dulu,kisahnye di sini

korang pulak biasanya minum air kelapa masa bila??ke mase haus jer hehehe....

kat bawah ni ada beberapa info kelebihan mengenai air kelapa yang aku ambil dari blog BOM321.  kesahihan atau kebenarannya aku tak pasti. apa yang penting, setiap kejadian tuhan tu ada kelebihan dan kekurangannya. :-)

1. Air kelapa ternyata lebih berkhasiat dari susu kerana tidak mengandung kolesterol dan rendah lemak.

2. Air kelapa dapat memperbaiki saluran darah dan dikenalpasti mampu membersihkan saluran pencernaan.

3. Air kelapa tidak hanya akan membuat sistem kekebalan tubuh anda lebih baik, tetapi juga membantu tubuh melawan beberapa jenis virus penyebab penyakit.

4. Jika anda menghidap penyakit batu karang, biasakanlah meminum air kelapa secara rutin. Kebiasaan meminum air kelapa akan mambantu memecah batu karang dan memudahkan mereka keluar dari tubuh.

5. Air kelapa juga dikenalpasti sejak dahulu dapat menyembuhkan gangguan saluran kencing ? Segelas air kelapa akan meredakan rasa sakit akibat susah kencing.

6. Jika anda masih merasa pening, tak ada yang boleh memulihkannya dengan cepat selain meminum air kelapa.

7. Air kelapa yang rasanya lembut sangat kaya akan elektrolit & potassium. Potassium dapat membantu tubuh mengatur tekanan darah dan fungsi organ jantung.

8. Air kelapa dapat menurunkan demam.

4 comments:

Cik Penulis said...

Wah. banyak khasiatnya. Thanks for sharing. Ngidam air nyior!

meaw said...

i lappppppp ayo kelapak la,hehe.....

reza al-razi said...

air kelapa mmg best...:-)

Afzainizam said...

Sedap ajerrr time posa ni.... tapi minum air kelapa ni sakit-sakit badan... buang toksik kot..

★°°•.★°°•.★°°•.★°°•.★°°•.★
----==--Salam Aidilfitri---==----
--=== Maaf Zahir & Batin ===--
★°°•.★°°•.★°°•.★°°•.★°°•.★
semoga kesalahan dimaafkan, silaturrahim kekal erat
buat pembaca blog kami
firestartingautomobil.blogspot.com
bukandoktorveterinar.blogspot.com
Jom Terjah entry terbaru ??
masalah ignition motorsikal tak hidup

popular post

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

artikel dari blog kawan-kawan