nuffnang

dari irwan miswan

Terima kasih sudi singgah ke blog yang tidak seberapanya ini. Kalau kawan-kawan ada info berguna, atau ingin menegur kesilapan aku, dipersilakan, tapi tegurlah secara positif sebab aku akan lebih hargai mereka yang menegur secara positif dan mendoakan kesejahteraan mereka. Sekian.

Thursday, December 15, 2011

zakat bagi emas yang digadai

SALAM..
selamat tengahari kengkawan semua, hari ni harge emas turun lagi, ade tak antara kengkawan yang pergi membeli emas hari ni? yerla, harge tengah jatuh kan? pada yang nak berkahwin tahun depan atau 2 tahun lagi, baik beli sekarang, lagi dua tahun mesti dah naik lagi harge emas, insyaallah.


pada mereka yang bermain emas, maksud aku mereka yang suke menambah koleksi emas, mesti pernah ke ar-rahnu kan? pada yang baru belajar macam aku, mesti tertanya, apakah wajib dikenakan zakat bagi barang kemas yang digadai? zakat emas ni penting, yerla bukan main suka2 je simpan, kena bayar zakat jugak. untuk membangunkan ekonomi sesame umat Islam kan.

kalau korang nak tau nisab dan cara pengiraan zakat emas dan perak, boleh ke sini

berikut adalah syarat-syarat wajib bagi zakat emas (sumber):
  • pemiliknya Islam
  • cukup nisab
  • cukup haul atau sudah cukup setahun di dalam milik mengikut tahun hijrah
  • milik yang sempurna
bila baca syarat-syarat ni, aku terfikir, milik yang sempurna maksudnye emas tu milik kita kan? kalau kita gadaikan, emas tu kira nya belum sempurna milik kita. jadi aku selongkar lagi dan terjumpa soalan ini di sini

Saya memiliki beberapa utas rantai emas tetapi saya gadaikan untuk membuat modal perniagaan. Adakah wajib membayar zakat bagi rantai emas yang digadaikan itu?

Tidak wajib dizakatkan kecuali setelah ditebus semula. Kiraan haul bermula pada hari ditebus. 

harap info ini berguna untuk korang, :-)
"Dan mereka yang menyimpan emas dan perak serta tidak membelanjakannya pada jalan Allah(mengeluarkan zakat), maka khabarkanlah kepada mereka dengan (balasan) azab yang pedih,pada hari emas dan perak dibakar di dalam neraka jahanam lalu diselar dengannya dahi dan rusuk mereka dan belakang mereka seraya dikatakan kepada mereka inilah harta yang kamu simpan selama ini buat dirimu,maka rasailah balasan apa yang kamu simpan dahulu."
(Surah at-Taubah : 34 & 35)

1 comment:

Daddylicious said...

sekarang ni kalau beli emas sangat berbaloi sebagai simpanan...:)

popular post

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

artikel dari blog kawan-kawan