nuffnang

dari irwan miswan

Terima kasih sudi singgah ke blog yang tidak seberapanya ini. Kalau kawan-kawan ada info berguna, atau ingin menegur kesilapan aku, dipersilakan, tapi tegurlah secara positif sebab aku akan lebih hargai mereka yang menegur secara positif dan mendoakan kesejahteraan mereka. Sekian.

Saturday, December 10, 2011

telinga adik aku, Dee kena jangkitan kuman (jangan tengok kalau lemah semangat)

SALAM...
selamat petang kengkawan sekalian...ape kabar? makan ape petang2 macam ni? ubi goreng? keladi goreng? nyum2. sedap tu. huhu hari ni aku takmau bercerita pasal makan. nak cerita pasal adik aku si gemok Dee, yang terkena jangkitan kuman kat telinganya. korang nak tengok gambar budak gemok ni? korang boleh ke entry ni: adik aku dapat RM100, aku nak jugak... 

ok berbalik kepada cerita adik aku ni, mulanya aku pelik kenapa telinganya berdarah, kalau hidung berdarah tu mungkin panas dalam. tapi ni telinga berdarah. takkan ade tokek kot dalam telinga dia? aku bawaklah adik aku pergi klinik biasa, tapi diorang tak terima, sebab takot pape jadi. aku pon teruslah pecut ke Hosptal Pantai Batu Pahat. dekat sane, aku terus ke wad emergency. dokter yang jage situ dok cek telinga adik aku, siap bersihkan, dia cakap takde pape, luka sikit je. aku cakapla kalau darah lagi dokter? dokter tu cakap insyaallah tak. jadi, aku tak payah la pegi jumpe pakar. dah dokter tu cakap takkan ade darah lagi...

selang 2 hari, telinga adik aku ni keluar darah lagi. hampeh. dokter tu cakap tak kuar darah lagi. aku pun terus la ke Hospital Pantai tu sekali lagi. kali ni aku nak jumpe dokter pakar pulak. nak tahu lebih lanjut ape kene dengan telinga adik aku ni. aku tanye adik aku, die ade korek telinga tak, die cakap takde...tiba giliran, adik aku pun masok dalam bilik dokter tu, dokter tu scan dalam telinga adik aku, kalau korang lemah semangat, jangan tengok ape ade dalam telinga adik aku ni...


amacam? seram kan? penuh dengan darah dan nanah. dokter tu cakap telinga adik aku kena jangkitan kuman. die pun pelik macamane boleh kena sebab adik aku cakap die takde korek telinga. dokter tu pun guna la alat kecik untuk menyedut nanah dan darah kotor dalam telinga adik aku tu. perghhh meronta2 dia nanges. naseb baik aku bawak kawan aku si Hib. pegang kuat-kuat adik aku ni. haihhh.

kalau aku tahu la jadi macam ni, awal2 hari tu aku suruh jumpe pakar. dah dokter kat wad kecemasan tu cakap cume calar/luka sikit je. takpe lah, bende dah jadi. dokter tu suruh datang lagi minggu depan, nak tengok perkembangan dalam telinga adik aku ni. lepas ni makan dan titiskan ubat ke dalam telinga dan tak boleh korek telinga. jangan sampai air masok dalam telinga..

PSSSTTT....kalau bebudak tu saket macam pelik sikit, hantar je spital, jangan di tahan2. kadang diorang cakap tak saket sebab takot nak ke spital. kita merancang, tuhan yang menentukan...


3 comments:

CintaZulaikha said...

uishhh, teringat ikha kena gigit ng kutu ayam..mati2 ingat tahi lalat..rerupanya, menatang dok isap darah kat mata...bahaya tolll..kalau dibior lama2, mmg leh loyot mata dak kecik nih..

Anonymous said...

telinga aku pun selalu berdarah dan gatal2, . . . dah jumpa doktor, telinga aku kena virus, . . . penyakit telinga kucing, . . . telinga aku jadi macam telinga kucing tu, . . .

Anonymous said...

Salam.nak tanya berapa harga rawatan ent kat hospital pantai tu?

popular post

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

artikel dari blog kawan-kawan