nuffnang

dari irwan miswan

Terima kasih sudi singgah ke blog yang tidak seberapanya ini. Kalau kawan-kawan ada info berguna, atau ingin menegur kesilapan aku, dipersilakan, tapi tegurlah secara positif sebab aku akan lebih hargai mereka yang menegur secara positif dan mendoakan kesejahteraan mereka. Sekian.

Tuesday, July 12, 2011

haram memakan dan berubat dengan cicak tokek?

assalamualaikum wa rohmatullohi wa barokaatuh. apa khabar semua? sudah makan? belom? diet? hehe. boleh nak kuruskan badan tu. tapi jangan sampai tak makan. yang penting jaga kesihatan. kalau nak jaga badan semata-mata tanpa menjaga kesihatan,nak jadi ape la kan? kang kena berubat guna cicak tokek baru tau. cicak tokek? ape tu? aku rasa ramai yang tau pasal cicak ni kan? bentuknye yang menarik membuatkan orang ramai ingin membelanya. di tambah lagi dengan ura-ura yang cicak tokek ini mampu mengubati penyakit AIDS. benarkah? 



Muzakarah Jawatankuasa Fatwa Majlis Kebangsaan Bagi Hal Ehwal Ugama Islam Malaysia Kali Ke-95 yang bersidang pada 16-18 Jun 2011 telah membincangkan mengenai Hukum Memakan Dan Berubat Dengan Cicak Gekko Geckko (Tokay) . Muzakarah telah membuat keputusan seperti berikut:
 
  1. Setelah meneliti keterangan, hujah-hujah dan pandangan yang dikemukakan, Muzakarah berpandangan bahawa para fuqaha’ telah mengklasifikasikan Cicak Gekko Geckko (Tokay) sebagai binatang yang haram dimakan kerana tergolong dalam kategori haiwan yang menjijikkan (khabis) dan mempunyai racun. Begitu juga dengan uruf masyarakat Islam di Malaysia yang tidak menjadikan binatang ini sebagai makanan yang biasa dimakan. Selain itu, sehingga kini tidak ada bukti saintifik dan ujian klinikal yang membuktikan bahawa Cicak Gekko Geckko (Tokay) mampu menjadi penawar atau mengubati penyakit-penyakit tertentu.
     
  2. Sehubungan itu, Muzakarah bersetuju memutuskan bahawa hukum memakan Cicak Gekko Geckko (Tokay) adalah diharamkan oleh Islam. Manakala untuk tujuan perubatan, penggunaan Cicak Gekko Geckko (Tokay) diharuskan dengan syarat keberkesanannya dapat dibuktikan dari segi saintifik dan tiada alternatif ubat lain yang boleh digunakan bagi merawat penyakit berkaitan.
sumber: http://www.e-fatwa.gov.my/

teringat aku,rokok dah diharamkan.kan?

6 comments:

Que Afify said...

Wa sanggup matik dari harus makan cicak .. baik makan wa punya karipap tolo .. terbukti keberkesanan membaikpulih masalah kurus .. muahaha!!

Meh try karipap tolo!

Qaseh dalia adelia said...

kalau untuk berubat xpe.. =)

eira_comel said...

gua jual ini cicak.. mau beli cakap k..

Anonymous said...

aku xrase jijik pun dgn cicak.. cikak kecik xnampak sedap, tapi cicak besar nampak menyelerakan.. hahaha

Terbelog said...

nak pegang pun geli keh3

ENTRY TERKINI = on-screen keybord

folow kamu bro

Cik Wani said...

eeii cicak! haha geli2!!

btw jom komen link entry wani ni

http://akuazwani91.blogspot.com/2011/07/i-saya-bertudung-dan-saya-sangat-pretty.html

thx a lot =)

popular post

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

artikel dari blog kawan-kawan