nuffnang

dari irwan miswan

Terima kasih sudi singgah ke blog yang tidak seberapanya ini. Kalau kawan-kawan ada info berguna, atau ingin menegur kesilapan aku, dipersilakan, tapi tegurlah secara positif sebab aku akan lebih hargai mereka yang menegur secara positif dan mendoakan kesejahteraan mereka. Sekian.

Friday, July 8, 2011

kisah aku, Petronas dan anak yatim itu

assalamualaikum wa rohmatullohi wa barokaatuh. apa khabar rakan2 sekalian. tadi aku baru terbaca blog abang ben ashaari pasal blogger menipu untuk mendapatkan trafik yang tinggi. (link entry di sini) macam-macam sekarang. nak naikkan trafik pun main tipu ka? aku? aku tak kesah trafik tinggi ke rendah (cehhh padahal kalau takde orang datang tau ko menangis). ok lah, terus pada cerita aku......


malam tu angin sepoi2 bahasa dan aku pun takde nak buat apa. aku rancang nak pergi Batu Pahat. masa tu nak pergi bank kot. oleh kerana aku ni belum ada kereta walaupun dah kerja 3 tahun,aku menebalkan muka untuk meminjam kereta mak aku. terima kasih mak. aku tengok meter minyak lagi 1 jarum nak ke huruf E. maka aku carilah Petronas. untuk pengetahuan korang aku memang suka pergi pam minyak Petronas. sebab? tandas nya selesa. ceh,alasan tak munasabah.


tengah aku syok isi minyak,datang seorang budak perempuan yang aku tengok gayanya macam 18 tahun. ahhh aku memang pakar melihat paras wanita (ayat ko memang hampeh). dengan senyuman yang agak indah dia berkata,"bang,saya dari rumah anak yatim,kat sini ade sebotol madu dan dah dibacekan surah yasin dan bacaan 30 juzuk al-quran,sebotol RM50 je bang,nanti abang beli,saye bagi resit sekali". aku dengan senyuman paling ikhlas berkata,"ambik RM10 ni,adik buat tambang balik rumah ye",budak tu senyum lalu berlalu dari situ. 

biarlah,kalau betul dia anak yatim,aku anggap itu sedekah ikhlas aku. kalau dia tipu. hanya tuhan yang tahu. setelah aku selesai mengisi minyak. aku parking kereta dan bergerak ke tandas. menjalankan rutin kegemaranku.

 

8 comments:

Rozuan Ismail said...

semoga Allah memberkati hidup abg.ok le tuh bg duit cam tuh.kalau dia tipu.itu antara dia dengan tuhan la ye

azrijohan said...

ramai kan orang camtu..
kadang2 2,3 kali ade..

kat kedai makan
kat rumah

first time...memang ikhlas
tpi bila dah banyak2...
macam terpikir balik...





JOM KASI BERSIHHH !!
http://azrijohan.blogspot.com/2011/07/jom-kasi-bersih-sabtu-ni.html

Terbang Bersamaku said...

baiknya...(^____^)sikap mcm nielah patut dicontohi..kt kena sentiasa menderma, membantu / menolng apa yang patut dan apa yang kt mampu...semoga murah rezeki slalu..

aque said...

sekarang mmg selalu jadi mcm ni... mak fara pun buat mcm ni.. tapi selalu dalam 5 ringet jew....

hyemynameisrasyid said...

hehe.,ala.,kete xde, tp moto ko smart~
haha.,mknanya ko slalu isi minyak smbil buang isi badan la ek.,sbb tu ko tau tndas ptronas bersih^^
ehm.,aku penah gak hadapi situasi yg lebih kurang sama cm ko tu., tp dia x jual apa2.,ktorg bg 5hinggit je.,tp derma minima dia nk rm10.,aku mmg tgh xde duit.,aku ckp la ni je yg aku mampu.,student,.then dia balas.,student xleh bg derma byk ke.,ni keluar ada kete semua.,aku ngan mmber2 aku geleng kpala je.,-.-'

eddy syrol said...

ayat last memang tak tahan ye...RUTIN KEGEMARAN KU

jom terjah




WORDLESS THURSDAY

MEE GORENG SUKE HATI AKU

FAKE PROFILE

LAKSA RM1.50

LEMPENG KE LEMPANG?

Cik Penulis said...

Abang wan. Hurm. kita memang tak dapat nak menilai orang kan. anggap je la sedekah. Kalau dia tipu, anggap juga la kita sedekah je duit, kalau kita tak halalkan nanti, susah pulak hidup dia. Pasal tipu, biar dia dengan tuhan je la.

Btw, abang wan! Keep updating okeh! :)

CintaZulaikha said...

semoga sedekah yg dihulurkn akn membawa keberkatan di dunia dan akhirat

popular post

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

artikel dari blog kawan-kawan