nuffnang

dari irwan miswan

Terima kasih sudi singgah ke blog yang tidak seberapanya ini. Kalau kawan-kawan ada info berguna, atau ingin menegur kesilapan aku, dipersilakan, tapi tegurlah secara positif sebab aku akan lebih hargai mereka yang menegur secara positif dan mendoakan kesejahteraan mereka. Sekian.

Wednesday, July 27, 2011

kerja cikgu ni senang je kan?semua orang boleh buat...kan?

assalamualaikum wa rohmatullohi wa barokaatuh. selamat pagi kengkawan semua. ape macam hari ni? sehat? dah sarapan? kalau belom tu,pergi lah sarapan yer. sambil-sambil sarapan tu,cuba korang fikir sekejap,siapakah antara mereka yang telah membantu korang dalam mengecapi impian dan cita-cita korang? 

cikgu atau guru,satu pekataan yang mudah di sebut tetapi mempunyai tanggungjawab yang berat. memanglah ramai yang akan cakap, 

"alaaaa,senang je jadi cikgu ni,ajar lebih kurang lepas tu suruh budak-budak ni salin bulat-bulat macam dalam buku"

"masuk kelas,tulis kat papan hitam,suruh budak-budak baca,senang"

"jadi cikgu ni senang,siang mengajar,petang dah kat rumah"
dan macam-macam lagi ayat yang biasa aku dengar kat warong kopi cerita akan perihal seorang guru. pada mereka yang menjadi cikgu,ingatlah,itu satu tanggungjawab yang besar,mendidik anak bangsa,membangunkan negara. pada yang pandang remeh akan tugas seorang guru,cuba korang ajar budak sekolah tadika,takpun sekolah rendah. ape korang rase. bagitau aku. 

di bawah ini merupakan petikan kata-kata kawan aku, cikgu usop. renungkan.terima kasih cikgu


5 comments:

Anne Nurain said...

bapa aku ckgu & aku bole nampak tugas guru tu berat.. banyak keja nak kena buat wlupun masa persekolahan dah tamat..

hope aku dapat laksana kan tugas cikgu dengan baik nnt.. :)

CintaZulaikha said...

sapa kata jd cikgu senang, rasanya jadi cikgulah perkara paling susah di dunia. mendidik anak bangsa, spt mendidik anak2 kita sdri. sekali mereka tak lulus, rasa cam ada kegagalan dlm diri kita, sedangkan kita nih pendidik...org tak pandang kut yg tersirat tuh...huhu

kueh bakar said...

bukan senang sgt tapi lg senang dari pekerjaan lain..heh

suka ayat cikgu usop tu..

Terbang Bersamaku said...

jadi guru nie tanggungjawabnya & amanah yg dipikulnya besar..perlukn kesabaran yg tinggi...lgpun tanpa guru siapalah kita semua...

BLADE EDGE said...

Assalamualaikum...


bg yg xtau atau terlibat dlm bidang mngajar ni, diorg xkan tau mcmana susahnya nak bg ilmu pd budak2 skolah ni. diorg xleh main cakap suruh salin baca gitu2 jer. kalo cara mengajar xkene, budak2 tu pun xkan dpt ilmu yg kita sampaikan tu. budak2 akan bsemangat nk blaja kalo cara cikgu tu betul n yg pnting jgn duk asyik hentam student kalo buat salah. tunjukkan diorg cara yg betul n apa yg betul. biasanya diorg lebih suka mcm tu...saya pun ada pnglmn ngaja sbg ckgu ganti, so agak tahu psl hal ni...

happy blogging :-)


regards,
BLADE EDGE

popular post

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

artikel dari blog kawan-kawan