nuffnang

dari irwan miswan

Terima kasih sudi singgah ke blog yang tidak seberapanya ini. Kalau kawan-kawan ada info berguna, atau ingin menegur kesilapan aku, dipersilakan, tapi tegurlah secara positif sebab aku akan lebih hargai mereka yang menegur secara positif dan mendoakan kesejahteraan mereka. Sekian.

Saturday, December 17, 2011

jangan tunjuk pelangi, nanti jari kau hilang!!!

SALAM...
selamat tengahari kengkawan semua? dah makan? hari ni kerje ke tak? aku? aku mesti lah kerja, hari-hari aku kerja. mana ade cuti. macam ni lah naseb, orang yang takde sijil, diploma, ijazah, kene kerja lebih sikit. hehe. mengadu nasib kat sini plak hehe. musim hujan kan sekarang? lepas hujan pulak mesti ade pelangi. agaknya macamane pelangi terbentuk?
pelangi terbentuk apabila biasan matahari tu terkena titisan air lalu cahaya dari titisan air itu di biaskan, dibengkokkan sehingga keluarkah bermacam-macam warne...errrrr...betul ke? aku main hentam je nih? haha korang cube cari kat buku sains adik-adik dan anak-anak korang ye hehe.

apakah warna-warna pelangi?

Merah   - MAK
Jingga   -JAH
Kuning  -KE
Hijau     -HUTAN
Biru      -BAWAK
Nila      -NENEK
Ungu    -USIN
hahaha, aku hentam je ni. keh3. teringat dulu zaman sekolah, aku ni memang susah mengingat. tu yang buat ayat-ayat pelik, sekali dalam dewan periksa, berterabur ayat lintang pukang hahahah.

tapi yang buat aku pelik, sampai sekarang orang masih percaya kalau kita tunjuk jari kita ke pelangi, jari kita akan putus/hilang. perghhh bahaya betul. dengan tunjuk je jari boleh hilang. hebat. ade kuasa radioaktif ke pelangi ni?

aku rasa kepercayaan ni dibuat oleh orang-orang tua zaman dulu supaya kita tak kelihatan seperti orang jakun ketika melihat pelangi. hehe. 

PELANGI ITU CANTIK
TUHAN MAHA KUASA

tengah aku cari gambar pelangi kat google, tetibe ternampak sesuatu yang sedap. apam pelangi yang dibuat oleh http://ilahmasakanku.blogspot.com/. menarek, lapor plak perot ni. grrrrr. 


1 comment:

Daddylicious said...

rasa mcm tertipu jer dgn kerenah org2 tua dulu..hehe

popular post

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

artikel dari blog kawan-kawan