nuffnang

dari irwan miswan

Terima kasih sudi singgah ke blog yang tidak seberapanya ini. Kalau kawan-kawan ada info berguna, atau ingin menegur kesilapan aku, dipersilakan, tapi tegurlah secara positif sebab aku akan lebih hargai mereka yang menegur secara positif dan mendoakan kesejahteraan mereka. Sekian.

Monday, December 12, 2011

zakat emas dan perak

SALAM...
zaman semakin berubah, begitu juga manusia. semakin hari, semakin bertambah bilangan orang yang memiliki emas dan juga perak. kalau dulu, seekor kambing boleh dibeli dengan 1 dinar, begitu juga sekarang, maseh boleh dibeli dengan 1 dinar. kalau dulu, pergi sekolah membawa seringgit, dah cukup kenyang, siap ade duit lebih untuk masuk ke tabung, sekarang pulak? tetapi jangan sampai tertipu ketika ingin membeli emas, boleh bace artikel ini (klik sini)

sebagai umat Islam, kita jangan lupa ada tanggungjawab yang penting untuk kita setelah kita memiliki emas dan perak. itulah dia zakat. sebagai umat Islam, kita diwajibkan untuk menunaikan zakat,

Firman Allah..
" Dan dirikanlah kamu akan solat dan tunaikanlah zakat "
Al-Baqarah, ayat 43
 
Firman Allah..
" Ambillah sebahagian daripada harta mereka menjadi sedekah (zakat) supaya dengannya dapat membersihkan diri mereka daripada dosa dan menyucikan mereka dari akhlak yang buruk.."
At-Taubah, ayat 103

di bawah ini merupakan zakat emas dan perak bagi negeri Johor. untuk negeri lain, boleh lah korang search sendiri ye. sebab uruf yang ditetapkan adalah berlainan bagi setiap negeri.
 
ZAKAT EMAS DAN PERAK

Maksud emas dan perak ialah yang berbentuk barang kemas untuk perhiasan atau kegunaan perhiasan lain seperti patung, piala atau sebagainya yang dipamerkan.

Nisab Emas & Perak
Emas = 20 misqal / 25 mayam 2.7108 saga / 85 gram.
Perak = 200 dirham / 176 mayam 6.9732 saga / 595 gram.

Pengiraan


Emas dan Perak yang disimpan / tidak dipakai
Iaitu yang disimpan dan tidak dipakai walaupun sekali dalam setahun. Sekiranya cukup nisbah 85gram (emas) atau 595 gram (perak) maka wajib dikeluarkan zakatnya 2.5% atas nilai emas dan perak tersebut.

Contoh pengiraan
Jika emas yang tidak dipakai bernilai RM5,000.00 (pada nilai semasa) zakat yang wajib dikeluarkan ialah :
RM5,000.00 X 2.5% = RM 125.00

Emas yang dipakai
Emas yang dipakai samada sekali-sekala atau berterusan sepanjang tahun tidak dikenakan zakat KECUALI jika melebihi uruf (nilai pemakaian setempat yang dibenarkan) maka diwajibkan zakat atas lebihan daripada uruf tersebut.

Kadar pemakaian yang dibenarkan di negeri Johor ialah 850 gram bagi emas

Bagi perak tiada had maksima ditetapka
n
  

2 comments:

CintaZulaikha said...

jangan main2 ngn zakat emas nih...hukum akhirat tak tertanggung nanti..

Khumaera Ismail aka Mariam Ismail said...

nice info.moga makcik-makcik yg pakai liplap2 kat tgn sampai lengan tu aware dgn zakat nie. =)

popular post

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

artikel dari blog kawan-kawan