nuffnang

dari irwan miswan

Terima kasih sudi singgah ke blog yang tidak seberapanya ini. Kalau kawan-kawan ada info berguna, atau ingin menegur kesilapan aku, dipersilakan, tapi tegurlah secara positif sebab aku akan lebih hargai mereka yang menegur secara positif dan mendoakan kesejahteraan mereka. Sekian.

Tuesday, October 25, 2011

buku - Rancang wang dari sekarang oleh Pakdi

salam kepada semua kengkawan, maaflah semenjak dua menjak ni aku dah jarang men'update' blog. lagi pun blog simple macam aku ni mane la ade pembace kan. hehe. anyway entry kali ni aku nak mengulas buku yang aku baru selesai baca (padahal dah setel baca sabtu lepas). buku bertajuk 'rancang wang dari sekarang' oleh suzardi bin maulan atau a.k.a pakdi. beliau merupakan Islamic Financial Planner dan kalau korang nak tahu lebih lanjut mengenai cara menguruskan wang, korang boleh ke blog beliau di sini, http://www.pakdi.net/.


"eleh...ape barang beli buku ni, skema la ko ni. semua orang tau la macamane nak jaga duit sendiri. ade duit simpan. senang je la"

hehehe itu merupakan salah seorang daripada mereka yang merasakan diri mereka sudah hebat dan tahu macamane nak menguruskan wang.m tapi aku tengok, orang seperti ini tetap boros. dapat gaji, terus enjoy. tak caye? cuba tengok kat wall facebook rakan-rakan kita, berapa ramai yang dok merungut tak cukup duit bila sampai je hujung bulan? 

cuba tengok status mereka pada awal bulan, bukan main enjoy sane sini, hari ni tangkap gambar kat sarang buaya, esok dekat sunway lagoon, tulat kat langkawi. hehe. tak salah kalau nak melancong ke, nak memenuhi keinginan diri, tapi betul ke dengan cara kita tu? cuba bayangkan kalau berterusan macam tu? ade tak saving untuk diri? tauke tebu pun lingkup tau huhu..

dalam buku ini, pakdi menerangkan cara menyimpan wang dengan betul. ya, dengan betul, kerana jika tiada saving, apa kita akan buat kalau esok kita diberhentikan kerja? tu belom kira hutang kad kredit, awek suruh masuk meminang, hutang kereta? haaaa, di sinilah korang akan rasa tensen sampai nak terjun bangunan kan? sabar, jangan begitu....
jadi, dari sekarang, mulakan langkah yang betul dalam menguruskan kewangan. biasa orang akan buat, dapat gaji, bayar itu ini, beli belanja rumah, beli apa yang diinginkan, baki duit, baru korang simpan kan. betul? itu salah. ape kate korang dapatkan buku ini di sini, jangan risau, aku tak dapat ape2 komisen pon. aku cuma nak membantu sesame kita untuk menguruskan duit yang ada dengan betul.

sekian dari aku, budak lepasan SPM.
dapatkan buku 'rancang wang dari sekarang' di sini,

1 comment:

Shiema Sufian said...

betul betul. jimjat cermat bagus. penting untuk masa depan.

popular post

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

artikel dari blog kawan-kawan