nuffnang

dari irwan miswan

Terima kasih sudi singgah ke blog yang tidak seberapanya ini. Kalau kawan-kawan ada info berguna, atau ingin menegur kesilapan aku, dipersilakan, tapi tegurlah secara positif sebab aku akan lebih hargai mereka yang menegur secara positif dan mendoakan kesejahteraan mereka. Sekian.

Thursday, October 13, 2011

Narayanan Krishnan - Hero kepada orang miskin dan tidak berumah

assalamualaikum wa rohmatulloh...
tersentuh hati aku apabila terbaca kisah seorang lelaki bernama Narayanan Krishnan, yang merupakan seorang tukang masak di Taj Group of Hotels Bangalore. dia sanggup melepaskan kerjayanya yang sememangnya stabil kerana ingin membantu mereka yang tidak berumah, yang tidur di tepi jalan, yang tidak pernah merasa kasih sayang. dia sanggup memasak untuk 400 orang yang susah setiap hari. atas usaha kerasnya membela nasi orang yang susah, beliau telah dianugerahkan Top 10 CNN Heroes: Everyday People Changing the World. dia juga telah menubuhkan Aksya Trust untuk membantu mereka yang kesusahan, tidak berumah dan berpenyakit mental. 

Narayanan Krishnan berkata, "I saw a very old man, literally eating his own human waste out of hunger. I went to the nearby hotel and asked them what was available. They had idli, which I bought and gave to the old man. Believe me, I had never seen a person eating so fast, ever. As he ate the food, his eyes were filled with tears. Those were the tears of happiness.” - sumber

soalan aku, pernahkah seumur hidup kita, semasa makan, kamu menangis, menangis kesyukuran, kegembiraan? 

kita di sini bagaimana? apakah sumbangan kita kepada orang di sekeliling kita setiap hari? berapa banyakkah wang yang da kita peruntukkan untuk makan pakai kita? berapa banyakkah barangan berjenama yang telah kita beli? berapa besarkah rmah dan kereta kita? berapa banyakkah wang yang kita telah sediakan untuk membantu orang yang lebih memerlukan?kalau masih belum ada, sama-samalah kita berubah. peruntukkan duit kita sedikit untuk mereka yang memerlukan. hidup ini sementara, mereka juga ingin merasa makanan yang kita makan, mereka juga ingin rasa dibelai dimanja, ingin rasa disayangi.

bilakah giliran kita untuk menjadi seorang HERO kepada masyarakat?





sumber: CNN, Wikipedia dan Youtube


No comments:

popular post

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

artikel dari blog kawan-kawan