nuffnang

dari irwan miswan

Terima kasih sudi singgah ke blog yang tidak seberapanya ini. Kalau kawan-kawan ada info berguna, atau ingin menegur kesilapan aku, dipersilakan, tapi tegurlah secara positif sebab aku akan lebih hargai mereka yang menegur secara positif dan mendoakan kesejahteraan mereka. Sekian.

Tuesday, October 11, 2011

iklan dalam akhbar lama Malaysia tahun 70 dan 80-an

di bawah ini merupakan keratan-keratan iklan yang diambil dari akhbar lama, pada tahun 1983. pada zaman ini, bahasa melayu sangat ditekankan. tidak seperti sekarang, sudah dirojak2 termasuklah blog aku. bahasa tunggang langgang, nak buat macamana, aku dikelilingi oleh hiburan dan cerita-cerita Melayu yang bercampur aduk bahasanya. biarlah itu. 

"Menyelongkar isi rumah lalu terjumpa beberapa majalah dan keratan akhbar lama yang disimpan oleh mak ayah aku di bawah timbunan barang-barang lain. Apabila dibelek-belek lantas tertarik dengan cetakan pengiklanan zaman dulu-dulu. Jadi aku kongsikannya di sini, yang mana aku rasa agak menarik, zaman di mana hawa cuaca bahasa Melayu masih cerah dan tidak mendung seperti sekarang. Ini diambil daripada majalah Cahaya Lembaga keluaran 1983. Dipercayai majalah ini ialah lidah rasmi pergerakan Puteri Islam dulu (tapi semua gambar AJK dalam majalah pada tahun 83 ni tak pakai tudung pun)" - sumber


terima kasih Khakim Fanani!

iklan nissan-datsu,"pandang ke timor untuk mendapat layanan yang lebih baik"

Ajinomoto yang masih digunapakai sehingga sekarang....

bank bumiputra? aku lahir macam dah takde jer....

tabung ni aku takde, yang aku ada, tabung kelapa bank pertanian malaysia hehehe

1 comment:

azrijohan said...

wah,retro gila paper ni semua...

feewiitt,header baru siot:D


http://azrijohan.com

popular post

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

artikel dari blog kawan-kawan