nuffnang

dari irwan miswan

Terima kasih sudi singgah ke blog yang tidak seberapanya ini. Kalau kawan-kawan ada info berguna, atau ingin menegur kesilapan aku, dipersilakan, tapi tegurlah secara positif sebab aku akan lebih hargai mereka yang menegur secara positif dan mendoakan kesejahteraan mereka. Sekian.

Sunday, February 27, 2011

jangan bazerkan sperma kite a.k.a jangan melancap

SALAM...
coceng,onani,lancap dan yang seangkatan denganyer memang dah jadi kebiasaan bagi mereka yang memang dah biase tapi berhati kerana aktiviti 'sukan ini boleh mendatangkan mudarat walaupon ia kadangkala boleh mengeluarkan peluh..buhsitt!!!keh3
 gambar dari google bukan gambar aku yer...

antara keburukan onani ni:

lelaki akan mengalami kekeringan sperma kalau kerap melakukan onani. 
boleh saket lutut,pinggang, masalah mental malah buta.
akan mengeringkan tenage badan.

sumber:petikan dari akhbar berita harian.

tapi bile aku bukak laman web lain,mengatakan onani ni banyak kelebihan dan takde kekurangan. eh???knape ade percanggahan??
aku minta pertolongan dari kengkawan untok mengkompomkan ade tak ayat2 quran atau hadith yang berkaitan dengan aktiviti 'sukan' onani ni.terime kaseh pade hakim fanani atas maklumat.

bermula dari ayat ni,

Allah SWT berfirman:

“Dan orang-orang yang menjaga kemaluannya, kecuali terhadap isteri-isteri mereka atau hamba-hamba yang mereka miliki; maka sesungguhnya mereka dalam hal ini tiada tercela. Barangsiapa mencari yang di sebalik itu maka mereka itulah orang-orang yang melampaui batas.” (Al-Mukminun: 5-7)

maksudnye haram mencari kepuasan selain dari isteri dan hamba.. tapi kalau dah sangap lubang sangat, tengok lak hadis ni

"Hai para pemuda! Barangsiapa di antara kamu sudah mampu kahwin, maka kahwinlah; kerana dia itu dapat menundukkan pandangan dan menjaga kemaluan." [HR Bukhari]

lagi satu riwayat dari jalan yang lain,

"Wahai sekalian pemuda yang mampu untuk mengeluarkan mahar maka kahwinlah. Maka sesungguhnya perkahwinan itu akan memejamkan pandangan dan menjaga kemaluan. Dan sesiapa yang tidak mampu (untuk berkahwin) maka berpuasalah. Maka sesungguhnya (puasa) adalah perisai." [Riwayat al-Bukhari, Muslim, Abu Daud, al-Tarmizi, al-Nasaie, Ibnu Majah, al-Darimi, Ahmad]

imam Syafie menfatwakan haram melancap, atas sebab dalil2 yang dirujuk tu.. camtu jugak dgn imam Maliki, haram sepenuhnya melancap.. Imam Ahmad Hambal ,Hanafi pun kate haram, tapi bersyarat. hambali kate, boleh jd haram melancap, boleh jadi wajib melancap.. imam hanafi pulak kate, boleh melancap kalau takut berzina, dan akan memudaratkan isteri kalau main jugak..

tapi yang lebih jelas, lebih baik tak buat dari buat.. tu pandangan 4 imam muktabar je.. even tak perlu fanatik pd satu2 mazhab, tapi rasenye lebih baik tak buat.. tak best pun.. haha

4 comments:

Rozuan Ismail said...

i like post ni..memang cool.. semua dah besar panjang kan.. tapi wan rasa la kan,mesti hampir semua laki pernah melancap kan..bohong la kalau tak.. bergantung lah..memanglah haram,tapi kala sampai dah x tahan kan..baik buat je..tapi jgn selalu buat smpai ketagih plak..

GadisGula-gula said...

errkkk?? alah kahwin je~ abis citE~

O Randa Blěg said...

Good point. Pande la kue. Lho.. kapan kue arek kawen. Ojo sui-sui, ngko kasep.. he he

misSbLurRy said...

sepanjang aku hidup
aku xpernah lg dengar orang langsung x pernah melancap...
hurm...

papehal pun, kot kalau tak tahan wat aje la..nak kawen pun klo dr segi kewangan n tanggungjawab x mampu lg...melancap je la...

popular post

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

artikel dari blog kawan-kawan