nuffnang

dari irwan miswan

Terima kasih sudi singgah ke blog yang tidak seberapanya ini. Kalau kawan-kawan ada info berguna, atau ingin menegur kesilapan aku, dipersilakan, tapi tegurlah secara positif sebab aku akan lebih hargai mereka yang menegur secara positif dan mendoakan kesejahteraan mereka. Sekian.

Tuesday, September 27, 2011

bahaya jemur BAJU DALAM rumah

assalamualaikum wa rohmatullohi wa barokaatuh
selamat petang semua. korang dah makan belom? haaa dah kemas bilik? dah basuh baju? dah jemur baju? haaa entry kali ni khas untuk mereka yang duduk kat asrama yang suke gantung baju dekat tingkap bilik, dekat kipas bilik, dekat macam-macam lagi tempat dalam bilik tu. aku paling tak bleh blah bile perempuan yang gantung baju kat tingkap, kalau baju biasa takpe, ni baju dalam. jangan mintak aku contoh2 baju yang digantung haishhh. pelik sungguh. apakah diorang saje ingin menayangkan saiz yang dimiliki? cisss...abaikan, 

lepas ni jangan gantung baju dalam bilik OK, tak kira lah baju apa yang korang pakai. tak kiralah sabun basuh apa yang korang pakai. tapi kalau cuaca 10 hari dok hujan jer, itu terpulang pada kreativiti maseng OK.? 

Liputan6.com, Washington DC: Mengeringkan pakaian di dalam rumah ternyata berbahaya bagi kesehatan tubuh dan bisa memicu penyakit. Aroma segar dan dingin di dalam rumah yang bercampur bekas cucian memiliki dampak buruk bagi tubuh. Hal ini terjadi jika terhirup dalam jangka waktu lama. Demikian menurut
para ilmuwan Amerika Serikat dan para ahli pencemaran lingkungan dari University of Washington di Seattle, belum lama ini.

Para peneliti meneliti penguapan yang terjadi di tempat pengeringan pakaian. Hasilnya mereka menemukan sekitar 25 senyawa organik yang mudah menguap serta tujuh polutan udara berbahaya. Hal ini sangat berbahaya bagi kesehatan jika terhirup dan dapat menyebabkan kanker. Dua dari zat berbahaya tersebut adalah asetaldehida dan benzene, yang diketahui sebagai racun karsinogen.

Orang-orang yang sering berada di daerah tempat pengeringan tersebut, umumnya sering merasakan sakit kepala dan masalah dengan kesehatan. Jadi cara terbaik mengeringkan pakaian adalah dengan mengeringkan di tempat terbuka. Jika perlu menggunakan pengering khusus, bukan menjemurnya di dalam rumah.(Genius Beauty/ULF)

sumber

1 comment:

Miss Eiza said...

haha.terpakselah bila duduk u nie,dari nak turun tingkat 5 semata2 nak sidai baju..phewww...penat~

popular post

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

artikel dari blog kawan-kawan