nuffnang

dari irwan miswan

Terima kasih sudi singgah ke blog yang tidak seberapanya ini. Kalau kawan-kawan ada info berguna, atau ingin menegur kesilapan aku, dipersilakan, tapi tegurlah secara positif sebab aku akan lebih hargai mereka yang menegur secara positif dan mendoakan kesejahteraan mereka. Sekian.

Saturday, September 24, 2011

kisah benar: rakan blogger gua berhadapan dengan cikgu TERLAMPAU

assalamualaikum wa rohmatullohi wa barokaatuh
korang masih ingat entry aku mengenai cikgu terlampau? kalau belum, sila baca di sini. pada yang fikirannya masih belom dewasa, tak payah baca, kang korang stim, aku yang susah. kalau dah stim tu jangan tanya aku lepas tu nak buat apa. 

muka aku ni boleh jadi cekgu tak? sila jawab jujur dalam hati

ok back to the topic. cisss, sejak bila aku berspeaking ni, nanti orang cakap aku kerek pulak, biarlah. aku terbaca feedback dari seorang sahabat blogger yang baru aku kenal. cik deeya namanya, kenali beliau di sini. terima kasih kerana sudi berkongsi kisah anda yang berhadapan dengan cikgu terlampau. sungguh saya sedih bila membaca komen dari anda. saya tak sangka boleh berkata begitu pada anak muridnya walaupun dalam sesi motivasi. eh? kenapa tetibe aku ber anda ber saya ni? ah, biar. yang penting korang baca kisah blogger ini di bawah. tolonglah, luangkan sedikit masa, semoga kisah ini menjadi pengajaran kepada anak muda seperti kita terutamanya mereka yang bakal bergelar guru.

berikut adalah luahan hati beliau....
jujur saya katakan , bekas sekolah rendah saya ada cikgu macam nie (merujuk pada entry: aksi cikgu gebu yang terlampau) .. nasib adik saya terima cikgu begini yang cume nak mengajar budak2 yang dah pandai dan cergas sahaja . adik saye jenis yang diam dan tak aktif .. last2 , phak PIBG  tak tahan dengan sikap cikgu tu .. sekrang dia da tak mengajar kat situ lagi . ditolak kesana , diusung kemari , takde sekolah pun yang m'inginkannya .. adek baru UPSR . sye harap kputusannye cemerlang .

buat cikgu nie , sye masih ingat kate2 yang dilemparkan ke saye dalam 1 motivasi .. time tu saya form 3 . dan ayat dia "kau tu dah lah bodo ! anak orang miskin .. mak bapak takde duit .. belajar susah , tambah menyusahkan orang !" .. menanges saye mase tu . sampai skrang SAYE BENCI CIKGU TU !! :'( 

aku bukan budak pandai, tapi aku harap cik deeya anggap kata-kata cikgu sengal tu sebagai pembakar semangat anda untuk berjaya. tiada yang dapat ubah diri kita melainkan diri kita sendiri kan? biarkan ape orang kate tentang diri dan keluarga anda. semoga anda berjaya dengan ape yang anada buat sekarang.....

6 comments:

Awie Omar said...

Cikgu yg mcm tu tak selayaknya dipanggil cikgu.. kita mengharapkan bimbingan dia tapi caci maki pula yg dapat...

fara aieda said...

moga2 cikgu tue sedar dgn ape yg die cakap...

arap2lah die berubah...

deeya said...

knape buat entry nie ? menanges sye tau t'ingat mase lalu .. memang sye benci dngan dia smpai xsnggup nk tngok muke dia . tp xpernah hilang rase hormat sye kat dia bile sye b'hadapan dngan dia mase sye dtg skolah adek dulu .. pd sy , kate2 dia mmg pembakar smangat sye . cume yg sye terkilan 1 jer , dia libatkan org tua sye .. ayah ibu sye walaupun keje kebun gaji xsberape tp sye yakin diowang sebenarnye lagi kaya dari cikgu tu !! saye harap 1 hari nanti akan ade kemaafan dalam diri saye buat dia sbb Allah tu adil kan ^__^

JMR said...

sepatutnya cikgu yg bertutur bahasa elok..jd contoh kt anak didik..

CintaZulaikha said...

paling tak suka ngn cikgu yg balajo tetinggi, tp otak letk lutut..kalau gini perangai, sampai sudah tak berkat apa yg ko blajo..

Afzainizam said...

Uihhhh ayat bodo cekgu tu tak patut betoii kau tu dah lah bodo ! anak orang miskin .. mak bapak takde duit .. belajar susah , tambah menyusahkan orang !"

mmg tak layak begelar cekgu

buat pembaca blog kami
firestartingautomobil.blogspot.com
bukandoktorveterinar.blogspot.com
Jom Terjah entry terbaru ??
kesan embun pagi pada kereta

popular post

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

artikel dari blog kawan-kawan