nuffnang

dari irwan miswan

Terima kasih sudi singgah ke blog yang tidak seberapanya ini. Kalau kawan-kawan ada info berguna, atau ingin menegur kesilapan aku, dipersilakan, tapi tegurlah secara positif sebab aku akan lebih hargai mereka yang menegur secara positif dan mendoakan kesejahteraan mereka. Sekian.

Tuesday, September 13, 2011

budak ini menetek dengan lembu

assalamualaikum wa rohmatullohi wa barokaatuh,
apa khabar kengkawan semua? sehat? korang ingat tak masa kecik dulu, macamane korang menyusu. korang menetek dengan mak korang ataupun minum susu yang dalam tin. kalau orang dulu cakap lebih elok kalau kita minum susu cap gantung (susu ibu) tapi sekarang dah banyak produk susu di pasaran bagi menggantikan susu ibu. mungkin untuk membantu ibu-ibu yang kekurangan susu di payudara mereka. entahlah. aku kurang faham sangat. tapi apa yang penting, bila aku dah kahwin dan ada anak nanti, aku akan minta isteri aku menyusukan anak aku nanti guna susu badannya sampailah umurnya 2 tahun.

“Dan ibu-ibu hendaklah menyusukan anak mereka selama dua tahun genap,..”  Surah al-Baqarah 2: 233

lain pula jadinya di Cambodia, seorang budak kecil, Tha Sophat (20 bulan)  minum susu terus dari lembu setelah melihat anak lembu menetek. tak paham maksud aku? tengok gambar di bawah,


haaaa, apa perasaan korang bila tengok gambar ni? ibu bapanya berhijrah ke Thailand untuk mencari pekerjaan. tinggallah budak ni dengan datuknya. lembu tu tak kesah budak ni hisap tetek dia tapi atuk kepada budak ni risau akan kesihatan cucunya itu.


korang pulak macamane? bila dah ada anak nanti...

No comments:

popular post

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

artikel dari blog kawan-kawan