nuffnang

dari irwan miswan

Terima kasih sudi singgah ke blog yang tidak seberapanya ini. Kalau kawan-kawan ada info berguna, atau ingin menegur kesilapan aku, dipersilakan, tapi tegurlah secara positif sebab aku akan lebih hargai mereka yang menegur secara positif dan mendoakan kesejahteraan mereka. Sekian.

Sunday, May 22, 2011

bahaya arak: sebut nama gadis lain di malam pertama?!!damn!!

tadi aku singgah ke sebuah blog dan ade kisah mengenai seorang lelaki yang terrrrrsebut nama perempuan lain di malam pertama nya gara gara mabuk. aduhai..belom pon sempat nak melayari malam pertama,kau dah buat pasal. yang kau pergi minom arak tu buat ape? haishhh. 

 agak2,korang paham ke maksod kartun kat atas ni??huhu

tapi ini berlaku di china sane. bukan di malaysia. jadi pade kaki2 tonggak sekalian...berhentilah. buat2 lah bertaubat. bila kita dah mabuk,macam2 benda kita buat tanpe kita sedari. arak tidak memberi ketenangan,sebab ade orang minom arak kerana inginkan ketenangan. bukan ketengan yang korang dapat nanti,malah bala bertimpa timpa yang korang hadapi nanti. kisah di atas ni kira salah satu contoh la kan. 


teringat aku kisah seorang anak hartawan yang meninggal dunia kerana kemalangan. sebab kemalangan? mabuk,baru balik dari disko. mulut orang minom arak ni berbau...tapi malang ni tak berbau...kan?

Rasulullah s.a.w bersabda yang maksudnya:”Dalam persoalan arak ada sepuluh orang yang dikutuk kerananya iaitu pembuatnya, pengedarnya, peminumnya, pembawanya, pengirimnya, penuangnya, penjualnya, pemakan hasil wangnya, pembayarnya dan pemesannya ”

5 comments:

pwincess Lov3y dOv3y said...

yap...setuju..malang mmg tak berbau.

mcm ni lah said...

al quran dan sunnah menjadi panduan,. bukan air mabuk yang harus ditunggang,.

mOon jOhari said...

setitik arak 40 hari amalan x diterima...kalo secawan, sebOtOi????
mintak jauh la....

Rozuan Ismail said...

arak ni ibu segala maksiat =(

CintaZulaikha said...

ish...tak suka btol la ngn manusia yg suka tonggak air cenggitu even beer..serius dah macam tader bda lain nak tonggak..aishh..minta dijauhkan..

popular post

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

artikel dari blog kawan-kawan