nuffnang

dari irwan miswan

Terima kasih sudi singgah ke blog yang tidak seberapanya ini. Kalau kawan-kawan ada info berguna, atau ingin menegur kesilapan aku, dipersilakan, tapi tegurlah secara positif sebab aku akan lebih hargai mereka yang menegur secara positif dan mendoakan kesejahteraan mereka. Sekian.

Thursday, May 26, 2011

wajib baca!! bahaya jilat sampul surat

salam semua. maap lambat update. biaselah. uruskan ape yang patot dulu kan. so permulaan entry hari ni adalah berkaitan tabiat menjilat sampul surat. aku rase semua orang ade buat macam ni. dipelajari sejak dibangku sekolah tatkala memberikan surat cinta kepada awek. kalau yang perempuan pula akan tambahkan bedak untuk menambah wangikan surat tersebut hehe. ingat aku taktau kerje korang. 


korang nak bagi surat cinta ke,surat saman ke takde hal. tapi hati2!!jangan jilat sampul surat tu. ape salahnye gunekan gam. mase aku rajen join contest kat surat kabor dulu (tak pernah menang pon), mase nak gam sampul ngan stem tu aku tak guna lidah ku yang sexy ni,tapi aku sebat nasi dalam periuk mak aku,aku buat gam hehe. boleh la,cube korang try gam gune nasi tu hehe.

nak tau kenapa bahaye kalau kita jilat sampul surat?? ikuti kisah di bawah.....

BORAKKOSONG.COM-Suatu hari seorang wanita yang bekerja di sebuah pejabat pos di California , melekatkan sampul surat dan setem tanpa menggunakan gam atau busa basah melainkan dengan cara menjilatnya. Pada ketika itu wanita tersebut langsung merasakan lidahnya terasa seperti teriris.

 Seminggu kemudian dia merasakan sesuatu yang tidak biasa pada lidahnya. Dia pergi berjumpa doktor dan tidak ditemukan sesuatu yang aneh. Lidahnya tidak luka atau tidak ada kelainan apapun.

 Beberapa hari berikutnya, lidahnya mulai agak membengkak dan mulai terasa sakit, begitu sakitnya sehingga dia tidak dapat makan apapun. Dia segera ke hospital dan doktor melakukan pemeriksaan X-Ray.. Ternyata ada sesuatu di dalam lidahnya. Ketika itu juga doktor segera mempersiapkan pembedahan kecil.

 Ketika doktor mengiris membuka lidah tersebut, ternyata seekor lipas kecil merayap keluar. Setelah diselidiki maka didapat kenyataan bahawa lipas tersebut berasal dari telur lipas yang sangat kecil yang menempel pada bahagian gam sampul surat. Setelah dijilat maka telur tersebut menempel pada lidah dan mengeram disana kerna adanya ludah yang hangat dan lembab hingga lipas  tersebut menetas.
 Kejadian nyata ini dilaporkan oleh CNN.

 Andy Hu menulis :

 “Saya bekerja di kilang sampul surat, dan kamu tidak akan percaya….. ..
 Saya tidak pernah sekalipun menjilat SAMPUL SURAT Saya pernah bekerja di percetakan (32 tahun lalu) dan kami selalu dihimbau agar jangan melekatkan sampul surat dengan lidah. Saya tidak pernah mengerti mengapa, hingga suatu ketika saya masuk ke ruang penyimpanan untuk mengambil 2,500 helai sampul surat yang sudah dicetak dan melihat sendiri beberapa ekor lipas berkeliaran di dalam kotak sampul surat dengan telur lipas dimana-mana. Mereka hidup dengan memakan gam yang terdapat pada sampul-sampul surat tersebut”.

 Setelah mengetahui hal ini, janganlah pernah sekalipun anda melekatkan sampul surat, setem ataupun meterai dengan cara menjilatnya. Gunakanlah gam atau span basah.

9 comments:

☼ r A t U ● t U r Q u o i S e ☼ said...

Terjelir-jelir wa baca ini entry .. agaga!

MiSs NoRmaLa NorFiqZ said...

Terima kasih..memang bagus betul info ni..

aque said...

thanks info.. :)

kene sebarkan nie.. huhuhu

rara pinkmafia said...

kalau kata nk dijadikan punca tu,mcm2 cr nk dijadikan penyakit kan.haih~

zarulfarhana said...

xpenah tahu lak...thanks sebarkn info nie..

fasya said...

erk..cam terase lak kt lidah bile bce entry ni..huhu..thanks 4 sharing =)

cik ayin said...

sape suh jilat sampul surat yang da burok..kan...hahahaa

sayaa Nuril :) said...

nasib baik takpernah . kalau saya, agaknye dah MATI dah .

Aku said...

emm mcm sedap jek rse telur lipas..

popular post

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

artikel dari blog kawan-kawan